Wschód Kina – „Andriej Rublow”
Niezwykły obraz jednego z najwybitniejszych rosyjskich twórców kina – Andrieja Tarkowskiego – jest swego rodzaju hipotetyczną biografią Andrieja Rublowa, największego rosyjskiego malarza ikon – urodzonego krótko przed 1380 r., a malarstwem wyprzedzającego swoją epokę o wieki. To postać, o której istnieje niewiele faktów, żył równolegle z wielkimi, burzliwymi wydarzeniami ówczesnej Rusi.
To imponujące przedsięwzięcie, będące znakomicie naszkicowanym freskiem schyłkowego średniowiecza i początku odrodzenia, podejmuje jednocześnie wielki filozoficzny dyskurs na temat roli artysty w swej epoce – oddziaływania ducha czasów na wybitną osobowość, ale i proces odwrotny – wpływ wybitnej jednostki na kształtowanie się współczesnej mu rzeczywistości. Jednym z celów wielkiego dzieła Tarkowskiego było odtworzenie rzeczywistości początku XV wieku dla widza współczesnego, tzn. przedstawienie tej rzeczywistości tak, by widz nie odczuwał „zabytkowej”, muzealnej egzotyki, ani w kostiumach, ani w dialogach, ani w obyczajach, ani w architekturze. Chcąc osiągnąć prawdę wynikającą ze świeżości spojrzenia, prawdę „fizjologiczną”, reżyser zdecydował się odejść od prawdy archeologicznej i etnograficznej.
Andriej Rublow (1966), reż. Andriej Tarkowski / ZSRR, 165 minut
kiedy: Niedziela 22 września, godz. 18:00
gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a
wstęp wolny
Integracje – Mediacje Wschód Kultury to poszukiwanie nowej formuły festiwalu ukazującego współczesne oblicze kultury i sztuki wszystkich krajów Partnerstwa Wschodniego. Jego program został stworzony w eksperymentalnym procesie wspólnotowego, partycypacyjnego budowania dzieła zbiorowego poprzez mediację i dialog pomiędzy artystami, animatorami, producentami z Europy Wschodniej i Zachodniej.
Więcej o programie „Integracji – Mediacji” Wschód Kultury www.wschodkultury.eu
Zapowiedzią Festiwalu będzie wrześniowy przegląd mistrzowski – „Wschód kina”. Jego program został przygotowany przez filmoznawców z krajów Partnerstwa Wschodniego, z zamierzeniem ukazania nieznanej rzeczywistości Europy Wschodniej zarówno tej teraźniejszej, jak i przeszłej. Przeniesienie punktu ciężkości na poznawanie wschodnich tradycji, obyczajów i codziennych problemów przeciętnych mieszkańców wydaje się mieć o wiele większe walory edukacyjno-kulturoznawcze aniżeli tworzenie kolejnego kanonu filmów najważniejszych z punktu widzenia historii kina. Z drugiej strony chcieliśmy pokazać filmy wybitne lub przynajmniej bardzo ważne, realizowane przez reżyserów doskonale znanych światowej publiczności. Dlatego obecność w przeglądzie mistrzów takich jak Eisenstein, Tarkowski czy Paradżanow wydaje się koniecznością, a mówienie o wschodniej kinematografii bez nich wydaje się nieporozumieniem. Ich obrazy przeniosą nas w czasie, przybliżając – istotne dla zrozumienia wschodniej mentalności i kultury – postaci i wydarzenia Na reprezentantów młodszych pokoleń filmowców wybraliśmy Loźnicę i Dworcewoia, dzięki którym poznamy blaski i cienie życia mieszkańców współczesnej Rosji i Kazachstanu.
W PROGRAMIE CYKLU PONADTO:
Sobota 14 września, godz. 18:00
Cienie zapomnianych przodków (1964), reż. Siergiej Paradżanow / ZSRR, 97 minut
Niedziela 15 września, godz. 18:00
Barwy granatu (1968), reż. Siergiej Paradżanow / ZSRR, 79 minut
Sobota 21 września, godz. 18:00
Schody (1987), reż. Zbigniew Rybczyński / USA, Wielka Brytania, 25 minut
Pancernik Potiomkin (1925), reż. Siergiej Eisenstein / ZSRR, 75 minut
Sobota 28 września, godz. 18:00
Szczęście ty moje (2010), reż. Siergiej Łoźnica / Holandia, Niemcy, Ukraina, 127 minut
Niedziela 29 września, godz. 18:00
Tulpan (2008), reż. Siergiej Dworcewoj / Niemcy, Polska, Rosja, Szwajcaria, Włochy, Kazachstan, 100 minut
Wschód Kina powstał w ramach przygotowań do projektu „Wschód Kultury/ Integracje Mediacje”.